Eieren – gezond of ongezond? Eidooier – wel of niet?

Er bestaan nogal wat misverstanden over het eten van eieren. Mag je nu wel of niet dagelijks genieten van een vers eitje? Gedurende decennia wordt er gepropageerd dat het eten van teveel eieren slecht zou zijn voor je gezondheid. Vooral de eidooier wordt gezien als een bron van calorieën en cholesterol. Als gevolg hiervan zijn er veel mensen die bijna geen eieren eten of alleen het eiwit en vervolgens de eidooier weggooien. Met het weggooien van de eidooier gooien zij juist het meest waardevolle deel van het ei weg. Daarom zetten wij hier enkele misverstanden over eieren op een rij zodat ook jij weet hoe het echt zit met eieren. Eieren bevatten namelijk veel stoffen die juist helpen je lichaam gezond te houden.

De meest gehoorde misverstanden over eieren

1. Eieren verhogen je cholesterol

De afgelopen jaren hebben eieren een heel slechte naam gekregen omdat het cholesterolgehalte in ons lichaam erdoor zou verhogen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dit niet waar is. Cholesterol is een stof die ons lichaam nodig heeft en in ons lichaam door de lever aangemaakt wordt. Wanneer we cholesterolrijk voedsel eten zal ons lichaam zelf minder cholesterol aan hoeven maken. Hierdoor blijft de hoeveelheid cholesterol in balans. Wanneer je weinig cholesterol houdende voedingsstoffen eet, zal je lichaam meer cholesterol aanmaken omdat cholesterol een essentiële stof is in de werking van vitale functies in ons lichaam.
Wanneer je naast eieren nog meer voeding eet met een hoog cholesterol gehalte, is het uiteraard wel mogelijk om een te hoog cholesterol gehalte op te lopen.

2. Eieren zijn dikmakers

Eieren bevatten net als alle ander voeding die wij eten een bepaalde hoeveelheid calorieën. Het gaat om de totale hoeveelheid calorieën die je per dag binnenkrijgt in relatie tot de calorieën die je per dag verbruikt. De calorieën in de eidooier bevatten een zeer hoge dichtheid in microvoedingsstoffen. Deze microvoedingsstoffen onderdrukken je hongergevoel. Het eten van een ei met eidooier zorgt er dus voor dat je behoefte om te eten verminderd en de totale hoeveelheid calorieën die je per dag binnen krijgt zal afnemen.
De eidooier bevat ook gezonde vetten, die er weer voor zorgen dat de vetverbrandingshormonen in je lichaam op peil blijven. De vetverbranding in ons lichaam wordt zelfs gestimuleerd door het eten van de eidooier.

3. De eidooier kun je beter niet eten

Veel mensen gooien de eidooier weg en eten slechts het eiwit. Wat de meeste mensen niet weten is dat juist de eidooier de meeste gezonde bouwstoffen voor ons lichaam bevat. Zij gooien dus het meest waardevolle deel van het ei weg……
De eidooier bevat  ijzer, kalk, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6 en B12, de vetoplosbare vitamines A, E en K, een natuurlijke vorm van vitamine D, alle essentiële vetzuren, choline foliumzuur en pantotheenzuur.

Mensen die dus alleen het eiwit eten, lopen veel gezonde stoffen mis. Sterker nog, het eiwit bevat in tegenstelling tot de eidooier maar weinig gezonde stoffen en zelfs het eiwit gehalte heeft weinig effect zonder de eidooier omdat deze evenwicht brengt in het aminozuurgehalte in het ei en hiermee de beshikbaarheid van de eiwitten verhoogt.
Bovendien zitten eidooiers vol gezonde omega-3 vetzuren, luteïne en andere antioxidanten die je helpen bij de bescherming tegen ontstekingen in het lichaam.

Zelfs de hoeveelheid cholesterol in de eidooier vertoont nauwelijks gezondheidsproblemen. Er is namelijk aangetoond dat het eten van de eidooier voornamelijk het goede HDL cholesterol verhoogt en het slechte LDL cholesterol aanzienlijk minder wordt verhoogd. Hierdoor zal het eten van eieren inclusief het eigeel de algehele cholesterol huishouding en de bloedsamenstelling in ons lichaam verbeteren.

4. Eieren bevatten nauwelijks gezonde voedingsstoffen

Eieren zijn juist één van de meest gezonde dierlijke producten. Hierdoor kunnen we het ei in het rijtje met Superfoods plaatsen

  • Eieren zijn een perfecte bron van eiwitten
  • In eieren zit choline, een belangrijke voedingsstof die verantwoordelijk is voor een gezonde hersenfunctie en helpt bij de vermindering van ontstekingen en het hart- en bloedvatenstelsel reguleert. Als je twee grote eieren per dag eet krijg je dagelijks gemiddeld 252 mg choline binnen.
  • Onderzoeken hebben laten zien dat het eten van eieren het risico op hartaanvallen en hersenbloedingen vermindert omdat het soort eiwit dat in eieren zit de tijdsduur verlengt waarin fibrinogeen (een eiwit dat in het bloed zit) wordt omgezet in fibrine.
  • In eieren zit meer luteïne dan in de meeste groene groenten. Luteïne is een caroteenachtige stof waarvan men vermoedt dat deze helpt je te beschermen tegen leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (een oogaandoening waarbij de gezichtsscherpte afneemt) en staar. Het type luteïne dat in eieren zit wordt makkelijker opgenomen door ons lichaam dan de luteïne in groenten. Daarnaast zit er in eieren zeaxanthine, dat ook beschermt tegen maculaire degeneratie.
  • Eieren zitten vol verschillende soorten vitamine B, ijzer en foliumzuur. Foliumzuur is met name een belangrijke voedingsstof voor zwangere vrouwen, omdat het helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen en een rol speelt bij de aanmaak van genetisch materiaal in alle delen van het lichaam.
  • Dankzij het hoge zwavel- en vitamine B12 gehalte zijn eieren ook goed voor haren en nagels.
  • Mogelijk dragen eieren bij aan de bescherming tegen borstkanker. In een onderzoek was aangetoond dat vrouwen die gemiddeld zes eieren per week aten in staat waren hun risico op borstkanker tot wel 44% te verlagen.

Het eten van eieren is dus alles behalve ongezond. Eieren zijn een goedkope maar vooral gezonde voedingsbron die ons lichaam voorziet van vitamines, mineralen en natuurlijk veel eiwitten welke ons lichaam dagelijks nodig heeft om fit en gezond te blijven.

Welke eieren je het beste kan kopen

Wil je het meest profiteren van alle voedingsstoffen die een ei bevat, dan kan je het best een biologisch scharrelei eten. De scharrelkip groeit op in met voldoende beweegruimte en vooral gevarieerd voedsel. In tegenstelling tot de legbatterij kip welke voornamelijk mais gevoerd krijgt. Omdat mais niet alle voedingsmiddelen bevat, zal het geproduceerde ei ook nooit alle hierboven genoemde voedingsmiddelen kunnen bevatten.